Spring til hovedindhold

Tryg hverdag

Fra "Stil eller støt et københavnerforslag"

Gå til projektet

Stofscenen på Indre Vesterbro kan være et utrygt sted for både brugere og naboer. Der er derfor brug for både sociale viceværter og øget politipatruljering i området omkring Kødbyen, Halmtorvet, Gasværksvej, Eriksgade og Istedgade.

Politistationen på Halmtorvet er nedlagt og har ikke længere præventiv virkning på ulovligheder på stofscenen. Desuden har borgerne kunnet mærke, at der er længere responstid, når de ringer efter 'Den Blå Bus'. Borgerne kan også mærke, at stofsalget intensiveres, når 'Den Blå Bus' kører i garage kl. 22.

Fraværet af patruljering har betydet, at borgere i fx Prangerhuset på Halmtorvet og i opgange i Eriksgade omkring det nye stofindtagelsesrum har oplevet en markant stigning i utrygheden og chikane fra stofscenens pushere. Desuden oplever de hærværk og ulovlig indtrængen i gårde og opgange. Stofferne til brugerne bliver leveret i biler eller af bude på scootere og cykler. Beboerne bliver truet, hvis de påtaler ulovlighederne.

Sociale viceværter findes allerede i Kødbyen. Disse viceværter skal have autoritet til også at operere på Halmtorvet, ved Prangerhuset og Eriksgade. Kombineret med øget politipatruljering i området vil både brugere og naboer opleve øget tryghed på Indre Vesterbro.

I tidligere budgetnotat har Socialforvaltningen anslået, at et årsværk (en social vicevært) koster ca. kr. 600.000

Derfor foreslår Vesterbro Lokaludvalg og medforslagsstillerne, at Københavns Kommune:

  1. finansierer sociale viceværter, der kan operere i gaderne omkring stofindtagelsesrummene på Indre Vesterbro.
  2. sikrer, at politiets patruljering på Indre Vesterbro intensiveres.

Begge dele vil skabe mere tryghed på Indre Vesterbro for både brugere og beboere.

Forslaget stilles af:

  • Lone Billehøj, Vesterbro Lokaludvalg
  • Thomas Warburg, Vesterbro Lokaludvalg
  • Thomas Kielgast Røddik, Vesterbro Lokaludvalg
  • Steen Egeberg, Prangerhuset (3B)
  • Hanne Krogh, A/B Viktoria 28-30

Officielle opdateringer

Sidste opdatering: 7. april 2026

Kommentarer(7)

for at kommentere.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Poul Brandrup
Sendt af:Poul Brandrup
for 2 uger siden
Nedgraderingen af Mændenes Hjem og Kvindehuset mv. har gjort livet for hjemløse m.fl., herunder en del fra andre lande, og sikkerheden for alle mere sårbart. Der mangler gade-"vagter"(som kommunen havde for år tilbage) ikke unge politibetjente med pistoler og klart uden uddannelse i/forståelse for hvordan man forholder sig de udsatte på Vesterbro (og formodentligt også andre dele af København). Bl.a. Maria Kirken har klart været overbelastet og mangler ressourcer.
  • ingen likes
Elefanten i rummet - er vel at den volumensyge, hvor at koncernen Mændenes Hjem, med al tydelighed ikke har magtet de mange opgaver de har påtaget sig. Og nej løsningen er ikke at blive ved med at tilfører Mændenes Hjem flere penge, det er ikke penge der er problemet, hvilket tydeliggøres af at det bedst fungerende af Mændenes Hjems 4 tilbud, er dem med det mindste budget - også i forhold til antal af brugere. Da SOF forlod området og det største tilbud til målgruppen, blev privatiseret og udliciteret til koncernen Mændenes Hjem, skete der meget hurtigt en uheldig udvikling, som SOF ikke vil erkende og som koncernen Mændenes Hjem, selvfølgelig også benægter. Det handler om mennesker, ledelse, arbejdskultur og om de mennesker der har ansvaret i hverdagen. At Rud ikke er der mere, det har da selvklart en negativ virkning, at politistationen er nedlagt, næppe helt samme negative virkning. At fordoble antallet af beboere på MH, vil selvfølgelig medføre at der er flere om at sælge stoffer. Når Københavns Kommune ikke selv har ansvaret for fixerum, så bliver der jo logisk nok længere fra politisk beslutning til reel handling. Jeg tvivler på at et par sociale viceværter kan løse problemerne, vi skriver 2026 pusherne skal nok finde kunderne, selv om der stod 20 sociale viceværter, døgnet rundt. Stofscenen på Vesterbro er ikke en statisk størrelse, brugere, sælgere, mange beboere og endnu flere ansatte udskiftes hele tiden, det kan et par sociale viceværter ikke løse. Jeg anbefaler forslaget, men kun fordi at SOF, som burde tage ansvaret ikke gør det og lidt er bedre end intet.
  • 1 like
Profil af Thomas Warburg
for 1 måned siden
@Peter Bo Haugelund Tak for din kommentar og for at bakke op om forslaget. Vi mener, at det er et fælles ansvar at arbejde for løsninger, der styrker trygheden, særligt for dem der har det sværest. Samtidig er det vigtigt at anerkende de mange organisationer og institutioner, som hver dag gør en stor indsats på området. Vores fokus er derfor at pege frem mod konstruktive løsninger frem for at placere skyld. Som lokaludvalg handler vi inden for det mandat, vi er givet, og med dette københavnerforslag har vi taget et skridt i den retning. Vi er glade for den opbakning, forslaget får. Jo flere, der engagerer sig, desto bedre, også selvom baggrunden er alvorlig.
  • ingen likes
Da politistationen på Halmtorvet lukkede, blev der frit lejde for pusherne på Vesterbro. Den blå bus som blev sat ind istedet kører hjem kl.22.00 og derefter er der gang i gaden. Forslaget løser nok ikke problemet men er måske med til at vise behovet for at få politiet tilbage 24/7
  • 1 like
Profil af Thomas Warburg
for 2 måneder siden
Der er samlet mange bekymringer om utryghed, chikane og trusler fra beboere i Eriksgade og Prangerhuset på Halmtorvet. Det samlede billede blev præsenteret for Samarbejdsforum for stofscenen allerede i efteråret 2025 og det stod klart, at der er tale om helt kynisk og uacceptabel adfærd fra pusherne, når der ikke længere er en politistation med en præventiv effekt.
  • 1 like
det er vel en af de ting man ved når man bor der og syntes nu ikke misbrugerne generer nogen
  • ingen likes
@lisbeth rosenfold se Thomas Warburgs svar ovenfor.
  • 1 like
Der er tid tilbage til at stemme:
114
dage
22
timer
37
min

Aktive

Forslaget er aktivt for underskriftsindsamling

508 stemmer ud af 2500 nødvendige stemmer
Antal likes i alt: 508, total dislikes: 0
. Log ind for at stemme.

Del

Sendt af

Emner

Sikkerhed og tryghed
Social inklusion

Beliggenhed

Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq
Powered by Esri